بیل گیتس: چرا نمی توانیم هواپیمای برقی داشته باشیم

سال ها است تولیدکنندگان تلاش می کنند وسایل نقلیه ی مسافربری را به سواری الکتریکی حاضر کنند؛ ولی آن طور که کارشناس انگجت می نویسد، احتمالا داخل آینده ی نزدیک سیستم های الکتریکی به اَشکال وزین خیس اسباب حمل و نقل مثل هواپیما، سفینه باربری و کامیون نمی رسد.

باتری های امروزی نمی توانند به حدی کارمایه نگه دارند تا وسایل بزرگ حمل و نقل از آن ها برای مسافت های کامل استفاده کنند. البته این بدین مجرد تراشیدن که نمی توانیم اقداماتی برای کاهش پاشیدن کربن صنعت محموله و نقل ایفا بدهیم. 

بیل گیتس داخل جدیدترین کتابش با عنوان «چگونه از فاجعه ی آب و آسمانی جلوگیری کنیم: راهکارهایی که داریم و دستاوردهایی که به آن ها نیاز بی پرده می کنیم» که با همکاری تعداد زیادی از متخصصان حوزه های مختلف تهیه شده است، از دستور کار ی همه جانبه اش برای جلوگیری از تباره ی آب و هوایی و آخرالزمان محیط زیست پرد ه برداری می بطی ء. او آثار تغییرات محیط زیست را که ناشی از فعالیت آدم هستند برمی شمرد و راهکارهایی نمایش می دهد تا الزام ی زمین بخاطر نسل پس ازآن هم زیبنده سکونت باشد. 

در ادامه، بخشی از تاریخ بیل گیتس را با بی آرامی می خوانیم:مدتی پیش، غلام و دوستم وارن بافتن درباره ی این موضوع که جهان چگونه می تواند هواپیماها را کربن زدایی بطی ء صحبت می کردیم. وارن پرسید: «چرا نمی توانیم هواپیما جمبو را با باتری به لول دربیاوریم؟» وارن به مرحمت می دانست وقتی هواپیما تیکاف می کند، سوخت همراه هواپیما ۲۰ تا ۴۰ درصد از کل وزن هواپیما را تشکیل می دهد. برای تأمین انرژیِ نمایش شده توسط همان مقدار سوخت، به باتری هایی نیاز پیدا می کنیم که ۳۵ برابر اندازه بیشتر از آن مقدار سوخت دارند. وقتی این حقیقت حیرت انگیز را بوسیله وارن گفتم، بی اندازه زود باخبر شرایط شد. هرچه انرژی بیشتری حاجت داشته باشید، هواپیمای شما وزین خیس می شود تا اینکه عاقبت هواپیما به حدی سنگین می شود که امکان بلند شدن از زمین ندارد. وارن لبخند زد، سرش را تکان قسط و صرفا گفت «اَه.» 

وقتی اراده دارید انرژی وسیله ای به سنگینی کشتی باربری خواه جت را تأمین کنید، قاعده ی سرانگشتی که اعلی شرح دادم (هرچه وسیله ای که می خواهید بوسیله لول دربیاورید بزرگ تر باشد و هرچه بیشتر بخواهید آن را بدون شارژ مجدد بوسیله لول دربیاورید، مصرف از صاعقه به نشانی لب انرژی شیرهدار تر می شود)، تبدیل به طریق می شود. با صرف نظر کردن از دستاورد انقلابی که احتمالا هیچ گاه رخ نمی دهد، باتری ها هرگز به حدی سبک و قدرتمند نمی شوند که توانایی لول اعطا کردن هواپیما و سفینه در مسافت های کامل پیدا کنند. 

بهترین شرایط را در دنیای امروز درون دیدن بگیرید. نیکوترین هواپیمای طولانی برقی درون بازار می تواند دو مسافر جابه مکان کند، به حداکثر سرعت ۲۱۰ مایل بر زمانه (۳۳۷٫۹ کیلومتر کنار شایسته کردن) مشت می یابد و با هر وعده شارژ تا سه گانه زمانه تصعید می کند. اما یک هواپیمای بوئینگ 787 با ظرفیت متوسط توانایی حمل ۲۹۶ مسافر با سرعت ۶۵۰ مایل به خشکی امدن ساعت (۱۰۴۶ کیلومتر بر شایسته کردن) دارد و با یک مخزن پر از بنزین تا تقریبا ۲۰ ساعت پرواز می نرم. به بیانی دیگر، هواپیمای تکیه بر بنزین فسیلی می تواند زیاد از سه موافق سریع تر و ۶ طبق کامل نمدار پرواز کند و در همین حال تقریبا ۱۵۰ برابر افراد بیشتری از بهترین هواپیمای تمام برقی امروزی در خود جای بدهد. 

باتری ها در حال بهتر شدن هستند؛ ولی پر اب است پیش بینی کنیم این بریدن چه زمانی از بین می رود. اگر دلگشا طالع باشیم، باتری ها مقدور است بتوانند تا سه گانه موافق انبوهی انرژی بیشتری نسبت بوسیله امروز داشته باشند و تا اینکه در عارض دستیابی به این مرحله، باتری ها همچنان ۱۲ مقابل تراکم انرژی کمتری در مقایسه با سوخت یا سوخت هواپیما خواهند داشت. بهترین مفید که می توانیم بکنیم جایگزینی سوخت هواپیما با الکتروفیولو بایوفیول های پیشرفته است؛ ولی الکتروفیول ها و بایوفیول ها معایب شکوه دارند. 

این گفته برای سفینه های باربری نیز صدق می کند. بهترین سفینه های باربری مرسوم می توانند ۲۰۰ موافق مرحله بیشتر از یکی از دو سفینه برقی که زمان حال مبتلا فعالیت هستند محموله کنند. کشتی های باربری رایج همچنین مسافت هایی طی می کنند که ۴۰۰ برابر طولانی خیس هستند. این مزایا بخاطر کشتی هایی که می خواهند از اقیانوس ها عبور کنند، زیاد بزرگ و پراهمیت هستند.

با درنظرگرفتن عظمت متجاوز بسیار کشتی های باربری در صرفه جویی جهانی، فکر نمی کنم استفاده از چیز دیگری به غیر از سوخت نقد شو تو آن ها از لحاظ مالی به صرفه و درست باشد. عوض کردن نوع بنزین این کشتی ها مزایای زیادی برای ما به همراه می آورد. حمل و نقل دریایی به تنهایی سه درصد از کل آلایندگی را بوسیله خود خاص می دهد؛ ولی استفاده از سوخت پاک این مغز را به شکلی محسوس پایین می آورد. متأسفانه سوختی که کشتی های باری به آن تکیه گاه هستند و با اصطلاح «سوخت کشتی» از آن یاد می شود، زیاد مناسب است؛ مربوط به از جاویدان باقی مانده ی فرایند پالایش نفت بوسیله دست می آید. از آن جایی که سوخت فعلی بسیار کم قیمت مقدار است،حد اعلای بنزین پاک بخاطر کشتی های باری متجاوز بالا است. 

آیا بسیاری از آدم به پرداخت مالیات بیشتر تمایل نشان می دهند؟ فاش محو. آخرین باری که ایالات متحده عوارض بنزین را بوسیله رخساره سراسری افزایش داد، سال ۱۹۹۳ یعنی زیاد از یک چهارم قرن پیش بود. اندیشه نمی کنم آمریکایی ها عاشق پرداخت پول بیشتر برای سوخت باشند. 

بیل گیتس داخل ادامه ی تاریخ بوسیله چهار راهکار اشاره می نرم که با اتکا بر آن ها می توان میزان انتشار گازهای زیان بخش شاگرد از محموله و نقل را کاهش انصاف. او می گوید راهکار اول این است که حمل و نقل کاهش جلوه گر بطی ء و برای دستیابی به این مرام باید رانندگی، تصعید و حمل و نقل دریایی کاهش یابد. او می گوید دولت ها باید مردم را به استفاده از روش های جایگزین مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و کاربرد ی گروهی از خودروها ترغیب کنند. شماری از شهرها در حال مهیا مشغول مصرف از برنامه هایی هوشمند بخاطر نظری کردن این حکم هستند.مقاله های مرتبط:تنخواه گذاری بیل گیتس برای مبارزه با تغییرات آب و هواهفت پیش بینی بیل گیتس در مورد آینده جهان

گیتس می گوید به عنوان راهکار دوم، باید در فرایند تولید خودرو از موادی که باعث انتشار شدید کربن می شوند کمتر استفاده شود، البته این راهکار نمی تواند گازهای ناشی از فعالیت خودروها و کاربرد سوخت را کاهش بدهد. تمامی خودروها از موادی مثل فولاد و پلاستیک ساخته می شوند و امکان تولید خودرو با این مواد، عاری نشر گازهای گلخانه ای وجود ندارد.

راهکار سوم از نگاه بیل گیتس، استفاده از بنزین بوسیله شکل بهینه پر حرارت و کارآمدتر است. این جزء بیشتر از راهکارهای دیگر توجه روال گذاران و رسانه ها را جلب می کند؛ در مقابل به خودروهای مسافری و کامیون ها مربوط است. گیتس در امتداد توضیحات بیشتری نمایش می دهد و می گوید چهارمین راهکار یعنی کاربرد از خودروی برقی و سوخت های جایگزین، نیکوترین راهکار برای کاهش نشر گازهای زیان بخش است. او می گوید سیاست های جدیدی باید روی فقره بیایند تا مردم متجاوز ازپیش به سودا خودروی برقی انگیزش شوند. همچنین تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی باید افزایش فاش درنگ. 

تاریخ جدید بیل گیتساز وب سایت Penguin Random House برازنده قبض است. بیشتر بخوانید:چرا فدایی خرگوش ها روی دستان خود راه می روندکشف شواهد بیشتر از تلاقی میان مردم مدرن و انسان قبیله دنیسووا در جنوب شرقی آسیاانفجار بیروت آن ناموس شدید وجود که یونوسفر زمین را آشفته کردسوخت هواپیماهای آینده ممکن است از ضایعات غذایی تولید شودآمازون ممکن است وضعیت تغییرات اقلیمی را بدتر بطی ء